درباره مصافحه با وابستگان به فتنه

احمد نریمان

هفته گذشته مراسم ترحیم آیت الله صدوقی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در یزد با حضور مردم و جمعی از مسئولین و سیاسیون و شخصیت ها برگزار شد. این مراسم با دو حاشیه همراه بود که پرداختن به آن خالی از تذکر نیست.

حضور برخی از چهره های منتسب به جریان فتنه در این مراسم حاشیه داشت. کسانی که به دهها دلیل در ایام فتنه قاصر یا مقصر بودند باید در محکمه عدل پاسخگو باشند و نسبت به آنچه اتفاق افتاد از مردم عذرخواهی کنند.


اما آنچه اهمیت داشت این بود که بزرگداشت و مجلس ترحیم آیت الله صدوقی نماینده مقام ولایت فقیه و فرزند شهید صدوقی بزرگ که برای عرض تسلیت به داغداران و بازماندگان برگزار شده بود، نه جای اعلام برائت بود و نه جای محاکمه و نه فرصتی برای تسویه حساب های سیاسی.


در این مراسم پس از حضور آقای سید محمد خاتمی که نقش میزبان را هم داشت و همچنین آقای سید حسن خمینی و برخی دیگر عده ای با شعار های تند سیاسی مراسم را تحت تاثیر قرار دادند. در این گونه مجالس برخوردهای فراتر از اخلاق و قانون حتما پذیرفته و مشروع نیست. آقلی خاتمی و دوستانش حتما باید نسبت به آنچه رخ داده است، روزی به مردم پاسخگو باشند اما این دلیل نمی شود که هر جا و هر زمان و در هر محفل عمومی مورد تعرض قرار بگیرند.


این حکم کلی برای همه افراد صادق است. همانطور که رهبر انقلاب از شعار دادن علیه آقای سید حسن خمینی در مراسم 14 خرداد گلایه کردند و تذکر دادند. کسانی که به هر دلیلی توسط نظام آزاد هستند و زندگی می کنند نباید با احساس مسئولیت های نابجا تحت فشار قرار بگیرند. فرقی هم نمی کند که شعار دادن شبانه در کنار منزل کروبی باشد یا مرگ بر خاتمی گفتن در مجلس شورای اسلامی باشد یا مجلس ترحیم؛ بر هم زدن سخنرانی سید حسن خمینی باشد یا بی نظمی در سخنرانی محمود احمدی نژاد.


حاشیه دوم این مراسم مصافحه و احوال پرسی برخی از شخصیت های سیاسی با افراد منتسب به جریان فتنه بود که پس از آنکه عکس هایشان منتشر شد مورد انتقاد تعدادی از رسانه ها و حتی شخصیت های سیاسی قرار گرفتند.


به نظر می رسد در این جا نیز انتقاد روا نباشد. چطور می شود در جلسه ای که تعدادی از این افراد حضور دارند و بعضا صاحب عزا هستند، شرکت کرد و هنگام مواجهه و سلام علیک روی برگرداند و مسیر تغییر داد و بی اعتنائی و بی محلی کرد. آیا چنین برخوردی اسلامی است؟ بنا بر کدام حجیت شرعی و اخلاقی باید جواب سلام نداد و احترام نگذاشت. آنهم از کسی که به هر تقدیر از صاحبان عزا است و میزبان میهمانان.


کسانی که به حکم اخلاق اسلامی مصافحه کردند و به حکم ادب احترام گذاشتند، نه ضرورتا اصحاب تردیدند و نه سکوت و نه بی بصیرت. همه شان هم مواضع خود را در باره فتنه آشکارا اعلام کرده اند. این روبوسی و مصافحه هم در چنین شرایطی، نه از گناه کسی کم می کند ونه برایشان مشروعیت می آورد. بنابراین انتقاد از این موضوع آنهم توسط برخی شخصیت های صاحب نام که به دینداری و اخلاق شهره اند موجه به نظر نمی رسد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا